DRAWING BAXX’s

Drawing Baxx's

About This Project

DRAWING BAXX’s

Een muzikaal tekenconcert geheel en al gecomponeerd  door het publiek zelf ! 

Contrabassen !

Visuele partituren zijn een fascinerend fenomeen binnen de hedendaagse muziek. Ze kenden een grote bloei in de jaren ’50 en ’60 toen componisten als Iannis Xenakis en Cornelius Cardew zochten naar ‘andere’ manieren dan het traditionele notenschrift om muziek en klank te noteren, zoals lijnen, kleuren, vormen of teksten.

Contrabassist Kristof Roseeuw kwam in zijn muzikale loopbaan regelmatig in contact met grafische partituren. Hij concerteerde samen met Eugene Chadbourne, of als uitvoerder van hedendaagse muziek bij Het Spectra Ensemble of In het kader van 10 jaar JazzCase Neerpelt / Citadelic Gent waarbinnen  Kristof Roseeuw uitgenodigd werd  om met het contrabas-ensemble Basssss  hedendaagse visuele partituren van Belgische componisten te interpreteren. …

Deze kennis nam hij mee om binnen het nomadisch tekenfestival Drawing Days op vraag van  Muziekcentrum de Bijloke DRAWING BAXX’ te ontwikkelen. 

DRAWING BAXX’ is tekenconcert waar na een korte uitleg het publiek eerst zelf grafische partituren tekent die dan uitgevoerd worden door een ensemble bestaand uit drie contrabassisten. Tijdens het concert gaan het publiek een tweede maal aan de slag en schetsen de muzikanten of interpreteren de composities met pen en papier die ze net zelf aanreikten 

Een muzikaal tekenconcert geheel en al gecomponeerd  door het publiek zelf ! Na wat uitleg over grafische partituur, een korte geschiedenis daarvan en wat voorbeelden gaat het publiek aan de slag en krijgt een 5tal minuten om zelf een partituur te maken. Alle partituren worden vooraan gelegd. Het concert begint met één van de muzikanten die een partituur kiest, deze toont aan het publiek ( zodat de maker zich aangesproken voelt) en het concert van start gaat met het uitvoeren van deze eerste  partituur. Op gelijke welk moment kan éénieder van de muzikanten een nieuwe partituur kiezen, deze  tonen aan het publiek en het ensemble schakelt zonder onderbreking  over op het uitvoeren /interpreteren van de volgende partituur.

Dit gaat door tot alle partituren uitgevoerd zijn. Terwijl de muzikanten het grafische partituren concert spelen gaat het publiek opnieuw met het tekenmateriaal aan de slag en tekent/ schetst contrabassen -bassisten, handen, sfeer … Het is dus  een dubbele tekensessie en je gaat naar huis met je wellicht eerste grafische partituur/compositie  en je schetsen van de muzikanten.

Voor de organisator :

*Het is mogelijk om sessies te spelen voor volwassenen, kinderen, academiestudenten… De mix van diverse leeftijdsgroepen vinden we persoonlijk inspirerend omdat partituren uit kinderhoofden een mooie balans op leveren met creaties van volwassenen.

*Wat voor ons belangrijk is is dat het publiek makkelijk kan zitten en zich vrij rond ons kunnen positioneren. Combinatie van kussens, zitbanken, tapijt stoelen… Kwestie dat iedere leeftijd zijn zitcomfort kan vinden.

* Iedere periode is bespreekbaar. We putten de muzikanten afhankelijk van beschikbaarheden uit een  poel van Bassssss members :

Peter Jacquemyn
Yannick Peeters
Kristof Roseeuw
Pieter Lenaerts
Tim Vandenberghe

” –Kristof Roseeuw is het, iemand met gouden vingers die bij momenten één lijkt te worden met zijn contrabas. Het elegante instrument zorgt voor sfeerschepping, live geladenheid, sonorisatie en dreigende deernis. Een soundtrack op het moment gemaakt, de contrabas als sfeermachine, bij momenten pure pracht. (Vrt-/cultuur en media /Peter Decroubele)

INSIDE JAZZ MANAGEMENT
BOOKING
Belgium
Brusselsesteenweg 502b, 9050 Ghent
Jens Tytgat
jens@insidejazz.be

Category
KRISTOF ROSEEUW
Tags
KRISTOF ROSEEUW
BOOKING